Krzem – pierwiastek życia

 

Krzem jest pierwiastkiem, bardzo ważnym dla naszego organizmu. Niestety często o nim zapominamy podczas codziennej suplementacji. A  niesłusznie bo krzem, ma bardzo szerokie zastosowanie i może wspomagać nasz organizm w walce z wieloma dolegliwościami.

Krzem – dlaczego jest potrzebny?

Krzem jest poniekąd uzupełnieniem wapnia. Wapń odpowiada za twarde części układu kostno-stawowego, natomiast krzem jest głównym składnikiem części miękkich, takich jak: tkanki łączne, ścięgna, naczynia krwionośne, chrząstki, błony śluzowe i tym podobne. Kiedy krzem zanika w strukturach miękkich, jego miejsce zajmuje wapń i dochodzi do ich stwardnienia, a w efekcie do chorób typu: arterioskleroza, osteochondroza, poliartretyzm, zwapnienie zastawek serca. Niedobory krzemu wpływają na choroby moczowe, kondycję układu sercowo-naczyniowego, zdrowie kości i stawów [Źródło].

Jego inne cenne właściwości to:

  • wpływa pozytywnie na kondycję włosów, paznokci i skóry,
  • w leczeniu trądziku i łuszczycy,
  • przyspiesza regeneracje naskórka,
  • pomaga w utrzymaniu prawidłowej wagi
  • bierze udział w profilaktyce miażdżycy,
  • pomaga usuwać złogi – detoksykacja organizmu,
  • zapobiega rozwojowi nowotworów,
  • krzem jest antidotum na toksyczne działanie glinu,, rtęci czy kadmu (zapobiega ich wchłanianiu),

Jak suplementować krzem?

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na krzem wynosi około 20-50 miligramów.

Dawki te różnią się w zależności od:

        – wieku

        – płci

        – trybu życia

        – zdrowia

 

Większe dawki tego pierwiastka wskazane są dla kobiet w ciąży, osób starszych (jego ilość w narządach zmniejsza się wraz z wiekiem), osób po urazach kostnych.

Z zalecanej dawki krzemu 20–50 mg/dzień znacząca część jest wydalana z moczem (8,7-33,1 mg/24 h), co sugeruje, że krzem jest dobrze przyswajany z przewodu pokarmowego.

W jakich produktach znajdziemy krzem?

Krzem możemy dostarczać do organizmu na dwa sposoby:

  1. doustnie
    • zioła (najwięcej skrzyp polny, pokrzywa, podbiał, rdest ptasi, perz)
    • ziarna (owies, proso, jęczmień),
    • warzywa i owoce ze skórką (soczewica, fasola, rzepa, buraki, szpinak, rukola, chrzan, natka pietruszki, kukurydza, suszone owoce takie jak: daktyle, morele, rodzynki)
    • piwo jęczmienne 🙂
    • woda mineralna zawierająca krzem
    • suplementy diety

2. przez skórę (kąpiele krzemionkowe, płukanki, aplikacja żelu z krzemionką na skórę.

Pamiętajmy o tym cennym pierwiastku, gdyż pomoże nam on w utrzymaniu zdrowia i przy tym zadba o nasza urodę.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close