Jajka – skarbnica witamin i minerałów

Krótka historia jajka

Jajko. Symbol życia, płodności, tak chętnie jedzone przez stulecia. Przyjęło się jako niezbędny składnik w różnego rodzaju potrawach, od dań obiadowych, poprzez ciasta, na deserach kończąc. Do dzisiaj posiada wielu zwolenników.


Od niepamiętnych czasów jajka były uważane za zdrowe i pożywne źródło witamin i minerałów, dopóki w latach siedemdziesiątych nie zaczęło być postrzegane jako przyczynę zachorowań na cholesterol, który znajduje się w żółtku. Nie mniej jednak wspomnieć należy, że wartość odżywcza całego jaja jest bezkonkurencyjna. Ponadto do dnia dzisiejszego nie udowodniono teorii o złym cholesterolu. Przeciwnie – odkryto, że obecne w żółtku lecytyna oraz kwasy tłuszczowe omega – 3 pozwalają pozbyć się nadmiaru tłuszczu z żył i co za tym idzie – obniżają znacznie poziom trójglicerydów w krwi.

Ile jaj można zjeść?

Zalecane ilości zmieniały się wielokrotnie na przestrzeni dziesięcioleci. Na chwilę obecną lekarze zalecają jedzenie dziesięć jajek tygodniowo pod różnymi postaciami.

Jajko – skarbnica witamin i minerałów.

Pod względem związków białkowych, czyli tak bardzo popularnych aminokwasów jajka stanowią doskonały produkt pochodzenia zwierzęcego. Zawiera bowiem aminokwasy egzogenne, czyli takie, których organizm nie jest w stanie wyprodukować, może natomiast je przyjmować w diecie. Jaja to bogate źródło wielu witamin, spośród których należy wymienić A, E, D, i K oraz B2 i B12, kwasu pantetanowego oraz składników mineralnych, jakimi są: fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk, oraz selen.


Innym niezwykle cennym składnikiem żółtka jest lecytyna zwana „pogromcą tłuszczu” głównie ze względu na właściwości emulgujące. Rozbija on spożywane tłuszcze i cholesterol na małe cząstki i zapobiega przyczepianiu się do ich ścianek, tym samym hamują odkładanie się blaszek miażdżycowych. Warto wspomnieć, że ok. 50% lecytyny to nic innego, jak wielonienasycone kwasy tłuszczowe regulujące ciśnienie krwi oraz działające przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Dobrze też działa na pracę wątroby i chroni przed powstawaniem kamieni żółciowych.
Żółtko posiada również ksantofil oraz luteinę – naturalne barwniki. Ksantofil zapobiega osadzaniu się złogów na ścianach tętnic, luteina zaś umiejscawia się w plamce żółtej oka oraz w jej soczewce. Ma działanie podobne do filtra UVA i UVB. Także wymiata wolne rodniki i co za tym idzie – niweluje wolne rodniki, dzięki czemu chroni naczynia włosowate, siatkówkę oka i fotoreceptorów.

Jaja – szukajmy tych od szczęśliwych kur

Do tej garści pochwał należy dodać niestety łyżkę dziegciu. Jajka dosyć często są alergenem. Nie mniej jednak ugotowane na twardo – tracą te właściwości.
Nie od dzisiaj wiadomo, że jakość jaja jest w dużej mierze zależna od sposobu chowu kur. Najlepszy nabiał jest od kur, które swobodnie chodzą po podwórku, dziobią trawę i zioła, pod warunkiem, że podwórko nie jest położone blisko szosy.
Obecnie można nabyć tzw.: „jaja light” ze zmniejszoną zawartością tłuszczu, za to wzbogacone w witaminy i kwasy omega – 3 posiadające dwa żółtka. Można takie otrzymać karmiąc kury paszami beztłuszczowymi i glonami. Takie jaja znoszą kury młode, które nie posiadają jeszcze ukształtowanego układu hormonalnego.

Jak widzimy – jaja to skarbnica witamin i minerałów. Pamiętajmy jednak aby wybierać te, pochodzące z hodowli ekologicznych bądź ze znajomego gospodarstwa rolnego gdzie mamy pewność, że nie stosowane były sztuczne pasze.

 

You may also like...

4 komentarze

  1. Magda napisał(a):

    ja najczęściej jadam jajka na miękko – chyba najzdrowsza forma. Jem około 10 jaj tygodniowo i wszystkie wyniki mam idealne.

  2. Paweł napisał(a):

    W dzieciństwie często mama robiła nam tzn. mi i siostrze kogel-mogel. Pyszne to było!

  3. Asia napisał(a):

    my z mężem jemy po około 40 jaj tygodniowo i nic nam nie jest 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close